Repræsentanter fra Senegal Voksenskole var lørdag 16. september til konferencen “Best Practices – way forward” på Nordic Folkecenter i Thy, for at høre om tiltag med vedvarende energi på det afrikanske kontinent
Skolens daglige leder Sekou Diafoune deltager i tre måneder i centrets undervisning, for at lære at håndtere og montere solceller på skolen. Det er planen at han efter endt kursus skal kunne lære lokale elektrikere at håndtere solceller, så skolen kan blive selvforsynende med strøm. Sekou er meget engageret i projektet og fremlagde denne dag også sine visioner og planer med skolen i samarbejde med skolens grundlægger Birte Juel Sandberg.
Der blev fortalt om projekter i Uganda og Tanzania og om de udfordringer som alle hjælpeorganisationer står overfor. Det er ikke bare at søsætte et projekt med vedvarende energi, om end det er solenergi eller vindkraft. Kontinentets udfordringer med dårlig infrastruktur og korruption er også en sten i skoen på de tiltag, som mange organisationer søsætter i Afrika. Men der er stor grøde i blandt andet små organisationer og foreninger, der arbejder for en bedre fremtid for Afrika. Hovedformålet er at skaffe lyd til de mange beboere, der også gerne om aftenen skal kunne studere og arbejde. Målet er uddannelse for alle, og for at man kan nå det er det vigtigt at der kommer lys over Afrika, og det er det, de arbejder med på Folkecentret i Thy. Her eksperimenteres med forskellige muligheder for så billigt som muligt at skaffe solenergi til både private husstande og skoler. Og det er netop skolen som de i Senegal gerne vil forsyne med solceller. De skal på billigste måde forsyne Mandela skolen (Senegal Voksenskole) med energi, så eleverne også kan studere om aftenen.
Og er er forskellige måder at finansiere disse solcelle anlæg. På konferencen fortalte Ntege Edrica fra JEEP Uganda, at man kan crowd Funde – og søge forskellige fonde – bedste både at få del i penge på er at samarbejde med andre organisationer og foreninger.
Og så er det vigtigt at kigge sig omkring for at finde ud af, hvilke erfaringer andre har gjort sig på vejen til det bedste resultat. På den måde kan man bedre nå til målet, uden at gøre de samme fejl som andre. Og på den måde spares der penge og frustrationer, sagde han.
Og Mandela skolen blev også bekræftet i at dette er en bedste måde at sætte ting i gang – at træne personer til at lære fra sig.
På vejen til det endelige mål med solcellerne, er det vigtigt at gøre sig overvejelser om, at det godt kan betale sig at bruge de bedste og mest testede komponenter på markedet. Her kan det ikke betale sig at springe over, hvor gærdet er lavest. Man må simpelthen ikke gå på kompromis med kvaliteten, var rådene fra de andre oplægsholdere og også fra Helle Paasgaard fra energiselskabet Eniig. Hun har erfaringer med solcellelamper til private i Uganda og hendes selskab donerer to ører for hver solgt kilowatttime til projektet i Uganda.
Der er flere fordele ved at skifte de alternative og gammeldags lyskilder ud hos private og institutioner i Afrika – normalt bruges petroleumslamper, hvilket giver større brand- og helbredsrisiko. Disse kan reduceres ved at gå over til solceller. Også noget der vil kunne mærkes i Abene. Men først og fremmest handler det om at installere solceller på Mandela skolen og uddanne de lokale elektrikere. De vil kunne bruge deres viden fremadrettet, når der forhåbentligt kommer gang i installeringen af flere solceller i området af Abene.
På Folkecentret i Thy bliver der hver dag eksperimenteret med alternative energikilder og dagen før konferencen opdagede en af de frivillige, Jan Harry Frederiksen, at man rent faktisk kan bruge batterierne fra boremaskiner og lignende og forbinde dem til LED pærer – dette lys vil kunne give lys til en elev. Og ved at sætte flere LED pærer sammen kan man få lys til tavlen. Dette eksperiment er dog på kravlestadiet, men der er potentialer, som også Sekou viste stor interesse for og demonstrerede for de fremmødte fra Senegal Voksenskole.
Sekou sagde i sit oplæg om Senegal og skolen:
“Jeg er her for at lære om solceller og PV systemer. Jeg tro på, at det kan gavne de folk, der bor i vores region i Senegal, ved at hjælpe vores skole med lys. Det vil betyde, at vi kan undervise om aftenen – bruge computere og internet. Det vil forbinde os med verden omkring os, hvilket vil være en stor fordel for skolen og dens elever. Dette initiativ har overbevist mig om, at det kan skabe visioner for skolen og dens elever. Der er også mulighed for at klinikkerne i området kan have gavn af solcellerne – dette vil hjælpe os med at forbedre sundheden i området også”, sagde Sekou.
Skrevet af: Pia Asvig Iversen