Tilbage til Senegal Voksenskole

Skolens elever

Vores elever er meget forskellige. Nogle er født og opvokset i Abene, andre er kommet til byen fra andre lande i Vestafrika. Fælles for dem er, at de prioriterer at komme i skolen for at skabe sig en bedre tilværelse, at de drømmer om at gøre det godt og de arbejder hårdt for det. Her vil vi præsentere enkelte elever:

Étudiants: les éléves nous viennent de différents pays limitrophes du Sénégal comme la Gambie, le Guinée-Bissao et la Guinée-Conackry. les choix sont partagés par rapport a ceux qu’ils veulent apprendre entre ces deux langues .

Skolens elevråd 2015, det er Gnima i midten

Gnima:

Gnima er 28 år og aleneforsøger til sin lille pige på 4 år, sin mor samt tre mindre søskende som hun hjælper til skolegang.

Gnima har aldrig selv gået i skole, men formår i dag, efter 2 år i Mandela skolen, at skrive helt godt samt kommunikere fint på engelsk.

Gnima kommer altid i skole og er en elev med gåpåmod og godt humør.

Det sker, at Gnima bliver ringet op midt i timen af sin chef, caféejeren. Der er kunder i butikken. Så løber hun ned i cafeen og laver kylling og salat. Derefter tilbage på sin plads i skolen…

Gnima drømmer om at lære nye retter mad og få sin egen café.

Lamine:

Lamine er 35 år og kender turen: Han har prøvet at sejle i åben båd over Atlanten mod Spanien. Han blev forældreløs som 7-årig. I 2005 fik han tilbudt et lift i den lange, smalle fiskerbåd, som kaldes en pirouge. Han sparede sammen i lang tid for at få råd til den farefulde færd. Han kendte risikoen, men havde samtidigt hørt om flere, for hvem det var lykkedes at komme til Europa, få arbejde og komme i gang med at sende penge hjem til familien.

Lamine drømte om at arbejde som chauffør og mekaniker i Spanien. De var 300 i den åbne pirouge og fik kun ganske lidt mad og drikke under rejsen. Efter en uge blev båden opsnappet ude på havet af det marokkanske politi. Alle blev sendt tilbage til Elinkine i det sydlige Casamance, Senegal. Lamine har gået på Mandela skolen fra den første dag, den åbnede i november 2012.  Han kan nu formulere sig på engelsk og læse og skrive elementære sætninger.

Lamine drømmer om at køre lastbil eller med tiden at få råd til at købe en taxi.