Nyheder Februar 2021

KANSALA  februar 2021

Der er sikkert mange, der gerne vil vide, hvordan det går med de mange nye og dejlige tiltag, som vi har startet på Kansala, Abene i Senegal.
Hermed følger en opdatering.

Jeg vendte hjem til Danmark den 15 marts 2020 en måned før planlagt på grund af Covid19.
Da havde Mette, Niels og deres datter Stine været der en måned og arbejdet med deres væveprojekt.
Vores trofaste lærer Lene havde også været på Kansala.
De var alle rejst hjem før covid19 skabte problemer.

Sekou havde opholdt sig en hel måned i Dakar på grund af de vanskeligheder, der åbenbart altid opstår, når man skal have noget gennem tolden.
Denne gang var det bilen og solpanelerne.
Det er virkeligt hårdt arbejde, for han stod hver dag i bagende solskin og ventede på, at det pludselig kunne blive hans tur, stod der sammen med hundrede andre håbefulde.
Når han så endelig fik foretræde, var det som regel for at få at vide,
at han må komme igen næste dag.

Det lykkedes efter en måned. Firmaet fik en firmabil med solceller på taget, så de altid har elektricitet til deres værktøj. De har nu solpaneler så de kan foretage  installationer i landsbyerne, hvor der jo ikke er indlagt el.
Firmabil og solpaneler er fremskaffet dels gennem donationer og dels som et lån, givet af en fremsynet, gavmild og klog senior her i Danmark.

Mandalaskolen måtte vi lukke i april og den er ved at blive nytænkt.
Den har altid haft en dårlig beliggenhed midt på hovedgaden med støj fra naboens trommeskole, de mange motorcykler, lastbiler med transport af fisk, støv og høje stemmer fra gaden.
Så kom nedlukningen af Senegal og i den pause der er opstået blev der rum og tid til nytænkning.

Her efter jul er Senegal igen åbnet op. Det er blevet tilladt at rejse til og fra Gambia og muligt at bevæge sig mere frit i Senegal. Salg af og installation af solceller via forretningen i Ziguinchor er så småt ved at komme igang igen.

Det lejede skolelokale på hovedgaden er opsagt og alle skolematerialer er opmagasineret i vores hjem på Kansala. Bøger, stole, borde og tavler venter nu på nye anvendelsesmuligheder.
Haven ved Kansala er også blevet sinket af covid19, men det lysner.

Sokou og jeg har ansat Francois, den nok mest trofaste elev fra Mandalaskolen, som gartner i haven. Haven er nu indhegnet som værn mod de sultne, fritgående køer. Indhegnet blandt andet med en muret mur og en smuk smedet indgangsport i jern.
Der er sat mange forskellige  planter og der er plantet Moringatræer rundt langs hegnet. Moringaens blade er et Superfood produkt, der tørret kan sælges både i Senegal og i helsekostbutikker i Danmark

Vandtårnet er ved at blive bygget færdigt.

Vores havearkitekt Susanne har købt et hjørne af den nye havegrund. Hun har tegnet sig et hus og skal til at bygge. Det bliver en stor ressource for Kansala, da hun både er med til at skabe haven og hendes hus må lejes ud til gæster, når hun og hendes familie ikke er der.
Susanne har en stor viden om de medicinske urter i Afrika
I næste containertransport skal vi  have to solcelledrevne tørringsanlæg med til at tørre moringa og mango.

Vi ønsker af hele vores hjerte at få bygget et lille kulturhus i hjørnet af Kansala, med lokaler til undervisning og et rum til håndværk med plads til en stor væv m.m. Der skal undervises i sprog, havebrug, vævning og strikning. Vi ser frem til igen at få besøg af praktikanter fra Ollerup frie Lærerseminarium.

I Kansala vil alle med interesse i den afrikanske kultur altid være hjerteligt velkomne.

Jeg satser på at kunne rejse til Senegal når mangosæsonen begynder Til maj. Jeg vil starte et kvindeprojekt med forarbejdning og salg af tørret mango og moringa.

Vi får til stadighed hjælp fra vores trofaste bidragydere

Vores meget gode venner fra Norge støtter både skole/haveprojektet og enkeltpersoners uddannelse.
Til haveprojektet har vi brug for ydeligere støtte.

Til kulturhuset skal vi også ud at finde fonde, der vil donere lidt større beløb.
Donationer kan indsættes på reg. 8401 kontonr. 1721531.

Send samtidig navn, telefon nr. og emailadresse evt. til senegalvoksenskole@gmail.com.

Med kærlig hilsen
Birte Binta Diafoune.